Unia Europejska
Nowe darmowe webinary

Przegląd metod pracy z uczniami ze spektrum autyzmu

Praca z uczniami ze spektrum autyzmu wymaga zastosowania odpowiednich metod terapeutycznych i edukacyjnych. Każde dziecko z autyzmem ma unikalne potrzeby, dlatego tak ważne jest dostosowanie podejścia do jego indywidualnych możliwości społecznych, komunikacyjnych i poznawczych. Poniżej przedstawiamy przegląd skutecznych metod pracy z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu. Każda z nich ma swoje unikalne założenia i może być dostosowana do specyficznych potrzeb uczniów.

Metoda ESDM (Early Start Denver Model)

Metoda ESDM to model wczesnej interwencji terapeutycznej przeznaczony do pracy z dziećmi w wieku 1-5 lat. Jej założenia wywodzą się z elementów Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ) w obszarach nauki poprzez zabawę i budowania pozytywnych relacji. Celem jest poprawa umiejętności poznawczych i językowych poprzez angażowanie dziecka w interakcje społeczne podczas codziennych aktywności.

ESDM bazuje na nauce przez doświadczenie i wzmacnianie pozytywnych zachowań. Terapeuci i rodzice stosują naturalistyczne podejście, wprowadzając naukę w życie codzienne. Regularne stosowanie tej metody może znacząco poprawić funkcjonowanie społeczne dziecka i wspierać jego komunikację. Dzieci uczą się lepiej wyrażać emocje i budować relacje z rówieśnikami oraz dorosłymi.

Metoda 3i (Intensywna – Indywidualna – Interaktywna)

Metoda 3i to podejście edukacyjne oparte na intensywnej stymulacji mózgu poprzez zabawę, dostosowanej do indywidualnych potrzeb dziecka z autyzmem. Terapia prowadzona jest w środowisku domowym, w naturalnym dla dziecka otoczeniu, przez osoby dorosłe, które nawiązują z nim interakcję w sposób dostosowany do jego możliwości.

Podstawowe założenia metody to:

  • intensywna interakcja z dzieckiem przez kilka godzin dziennie,

  • indywidualne podejście dostosowane do poziomu funkcjonowania,

  • wtymulacja pracy mózgu i rozwoju emocjonalnego poprzez elementy zabawy.

Dzięki metodzie 3i dzieci uczą się nawiązywać kontakty interpersonalne, wyrażać emocje oraz komunikować swoje potrzeby. Zastosowanie tej metody może pomóc także w redukcji trudnych zachowań i treningu koncentracji. Regularna terapia pozwala także na rozwijanie umiejętności społecznych w naturalnym tempie. Metoda 3i w połączeniu z innymi narzędziami terapeutycznymi daje szansę na zwiększenie samodzielności dziecka i ułatwia mu funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.

Metoda Opcji (Son-Rise Program)

Podstawowym założeniem Metody Opcji, znanej również jako Son-Rise Program, jest bezwarunkowa akceptacja osoby w spektrum autyzmu definiowanego jako zespół trudności w kontakcie, które można przezwyciężyć dzięki odpowiedniemu podejściu terapeutycznemu. Terapeuci i rodzice skupiają się na doświadczeniach dziecka i wchodzą w jego świat.

Podstawą tej metody jest zasada 3E:

  • Energia – pozytywne podejście do dziecka,

  • Ekscytacja – angażowanie go w radosne interakcje,

  • Entuzjazm – konsekwentne budowanie więzi.

Son-Rise Program zakłada pracę w bezpiecznej przestrzeni wolnej od niepożądanych bodźców, co ułatwia koncentrację dziecka. Akceptacja i wsparcie otoczenia są kluczowe dla postępów terapeutycznych - przy regularnej pracy możliwe jest stopniowe przełamywanie barier komunikacyjnych i budowanie zaufania, prowadzące do większej otwartości na świat zewnętrzny.

Metoda Holding

Metoda Holding jest techniką terapeutyczną opierającą się na bliskim kontakcie fizycznym między dzieckiem a opiekunem, co przyczynia się do budowy więzi emocjonalnej i poprawy zdolności komunikacyjnych dziecka Terapia polega na przytrzymywaniu dziecka w objęciach przez określony czas, nawet jeśli na początku wywołuje to jego opór. W myśl założeń metody bliskość fizyczna pomaga w budowaniu relacji, przełamywaniu barier komunikacyjnych i nauce adekwatnego reagowania na emocje. Metoda Holding może redukować także lęk i agresję, będące źródłem trudnych zachowań dziecka.

Metoda Holding budzi kontrowersje i nie jest szeroko stosowana w nowoczesnej terapii spektrum autyzmu, lecz niektórzy rodzice i terapeuci dostrzegają jej pozytywne skutki. Ważne jest jednak, aby stosować ją z rozwagą, uwzględniając indywidualne potrzeby dziecka.

Terapia TEACCH

Terapia TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children) to program edukacyjno-terapeutyczny, który zakłada pracę w ustrukturyzowanym środowisku i przewidywalność realizowanych zadań. Kluczowe elementy tej metody to:

  • Jasna organizacja przestrzeni – wyznaczenie stałych miejsc do nauki i odpoczynku,

  • Wizualne harmonogramy, które pomagają uczniowi przewidzieć kolejne czynności,

  • Dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka.

Terapia TEACCH pomaga dzieciom ze spektrum autyzmu lepiej funkcjonować w szkole i codziennym życiu. Obejmuje zarówno strategie edukacyjne, jak i terapeutyczne, dzięki czemu uczniowie mogą rozwijać samodzielność i umiejętności adaptacyjne. Program ten stosowany jest z powodzeniem w wielu placówkach edukacyjnych, a jego skuteczność potwierdzają badania naukowe.

Wideoszkolenia Edumaster - spektrum autyzmu

Praca z uczniami ze spektrum autyzmu wymaga cierpliwości i elastyczności. Kluczem do sukcesu jest współpraca z rodzicami i specjalistami, a także indywidualne dopasowanie metod dydaktycznych do potrzeb każdego ucznia. Z tego względu warto regularnie rozwijać swój warsztat pracy, zdobywając nową wiedzę na temat metod i technik pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Wideoszkolenia Edumaster, prowadzone przez specjalistów z bogatym doświadczeniem praktycznym, dostarczą Ci wielu cennych informacji w tym zakresie.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!

ED
Edumaster
26.02.2025