Unia Europejska
Darmowe retransmisje i webinary

Metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej - co warto o niej wiedzieć?

Metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej to inspirujące, skuteczne podejście do nauczania matematyki w przedszkolu. Dzięki zastosowaniu zabawy jako głównego narzędzia dydaktycznego dzieci nie tylko poznają podstawowe pojęcia matematyczne, ale również rozwijają kreatywność, logiczne myślenie oraz umiejętności społeczne. W artykule przybliżamy genezę metody, jej główne założenia, przykłady zabaw matematycznych oraz praktyczne wskazówki wdrożeniowe.

Metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej - geneza i cele

Opisywana metoda została stworzona przez Edytę Gruszczyk-Kolczyńską, pedagog cieszącą się ogromnym autorytetem w polskim środowisku naukowym. Głównym założeniem metody jest dążenie do wykorzystania potencjału tkwiącego w naturalnej chęci dzieci do zabawy i odkrywania świata. Obserwując codzienne zachowania maluchów Edyta Gruszczyk-Kolczyńska zauważyła, że dzieci uczą się najlepiej poprzez bezpośrednie doświadczenia, a zabawa ułatwia im przyswajanie abstrakcyjnych pojęć. Interakcja i współpraca w grupie sprzyjają ponadto rozwojowi ich umiejętności społecznych.

Cele metody:

  • Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych najmłodszych: budowa solidnych fundamentów do dalszej nauki na etapie edukacji przedszkolnej.

  • Rozwijanie kompetencji matematycznych: wprowadzenie dzieci w świat liczb, kształtów i zależności matematycznych.

  • Stymulowanie logicznego myślenia poprzez zadania wymagające analizowania, porównywania i szukania rozwiązań.

  • Wspieranie kreatywności: umożliwienie dzieciom samodzielnego rozumowania i eksperymentowania w ramach zabaw matematycznych.

Metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej - nauka poprzez zabawę

Dzieci angażowane są w aktywne zadania, dzięki którym mogą samodzielnie odkrywać zasady matematyczne. Metoda wykorzystuje liczne przykłady z życia i odwołania do codziennych sytuacji, co pozwala dzieciom łatwiej zrozumieć abstrakcyjne pojęcia. Zabawy są dostosowywane do możliwości i poziomu rozwoju członków danej grupy, co pozwala na efektywne przyswajanie wiedzy przez wszystkie grupy wiekowe. W praktyce oznacza to, że każde zajęcia są starannie zaplanowane i prowadzone w atmosferze swobodnej eksploracji, a każde dziecko ma szansę aktywnie w nich uczestniczyć

Przykłady zabaw matematycznych

Metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej dostarcza wielu inspirujących pomysłów na zabawy matematyczne. Oto kilka przykładów:

Grupowanie przedmiotów

  • Cel dydaktyczny: Nauka klasyfikacji i rozróżniania cech (kształt, kolor, rozmiar)

  • Przykład: Dzieci otrzymują różnorodne przedmioty (klocki, guziki) i mają za zadanie pogrupować je według określonej cechy. Zabawa pomaga w zrozumieniu pojęć zbioru i porównywania.

Liczenie w terenie

  • Cel dydaktyczny: Utrwalenie umiejętności liczenia oraz podstawowych działań matematycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie.

  • Przykład: Nauczyciel organizuje spacer po przedszkolu, podczas którego dzieci mają zbierać określoną liczbę liści, kamyków czy kwiatków. Dzięki temu maluchy uczą się operacji matematycznych w naturalnym środowisku.

Matematyczne labirynty

  • Cel dydaktyczny: Rozwijanie logicznego myślenia oraz zdolności rozwiązywania problemów.

  • Przykład: Nauczyciel układa na podłodze labirynt z kolorowych taśm. Dzieci dzieci muszą odnaleźć drogę do celu, odpowiadając na pytania matematyczne umieszczone w różnych punktach trasy.

Każda z opisanych zabaw wspiera rozwój kompetencji matematycznych i społecznych, takich jak współpraca, komunikacja oraz umiejętność rozwiązywania problemów. Atrakcyjna forma zajęć angażuje dzieci do aktywnego uczestnictwa i wspiera zapamiętywanie przyswajanych informacji.

Zastosowanie metody w przedszkolu – praktyczne wskazówki

Wprowadzenie metody Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej do codziennych zajęć przedszkolnych nie wymaga skomplikowanych przygotowań ani specjalistycznych materiałów. Oto kilka praktycznych wskazówek:

Przygotowanie scenariuszy zajęć:

  • Planuj zabawy z wyprzedzeniem, dostosowując je do wieku i możliwości dzieci.

  • Ustal cele dydaktyczne dla każdej zabawy, by wiedzieć, jakie umiejętności matematyczne chcesz rozwijać.

Wykorzystanie prostych materiałów:

  • Używaj przedmiotów codziennego użytku, takich jak klocki, guziki, koraliki czy kolorowe kartki.

  • Pamiętaj, że najważniejsza jest forma zabawy, a nie kosztowne pomoce dydaktyczne.

Adaptacja do różnych grup wiekowych:

  • Dostosuj poziom trudności zabaw do rozwoju poszczególnych grup dzieci.

  • Zachęcaj do pracy w małych grupach, co sprzyja wymianie doświadczeń i budowaniu relacji.

Tworzenie warunków sprzyjających nauce:

  • Zapewnij dzieciom przestrzeń do swobodnej eksploracji i eksperymentowania.

  • Wprowadź elementy gry i rywalizacji, które dodatkowo motywują maluchy do aktywnego udziału.

Korzyści i efekty stosowania metody Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej w edukacji matematycznej

Stosowanie metody opartej na zabawach matematycznych przynosi wymierne korzyści zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycieli. Do jej najważniejszych zalet należą:

  • Rozwój kompetencji matematycznych: dzieci uczą się podstawowych pojęć matematycznych, takich jak liczby, kształty czy wielkości, w sposób przystępny i angażujący.

  • Wspieranie logicznego myślenia i kreatywności: zabawy matematyczne rozwijają umiejętność analitycznego myślenia i zachęcają do poszukiwania niestandardowych rozwiązań.

  • Rozwój umiejętności społecznych: praca w grupach, wspólne rozwiązywanie zadań oraz interakcje między dziećmi sprzyjają budowaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych.

  • Budowanie pozytywnego nastawienia do edukacji: nauka poprzez zabawę rozwija u dzieci pozytywne skojarzenia z kształceniem, co może przełożyć się na ich dalsze sukcesy w szkole.

Praktyczne obserwacje z placówek przedszkolnych potwierdzają, że regularne stosowanie metody ma pozytywny wpływ na poprawę koncentracji, zwiększenie zaangażowania w zajęcia oraz lepsze przyswajanie wiedzy. W dłuższej perspektywie metoda ta buduje solidne podstawy, które wspierają rozwój dziecka na kolejnych etapach edukacyjnych.

Wideoszkolenia Edumaster - metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej

Wdrożenie metody Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej w pracy dydaktycznej pomoże Twoim podopiecznym rozwijać umiejętności matematyczne, kreatywność i zdolności interpersonalne, których posiadanie zaprocentuje w dalszych etapach edukacji. Zachęcamy do zapoznania się z dodatkowymi materiałami oraz praktycznymi wskazówkami z naszych wideoszkoleń, by jeszcze lepiej wykorzystać potencjał tej inspirującej metody w codziennej pracy z dziećmi.

Sprawdź: Zabawy matematyczne wg metody Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej do zastosowania w przedszkolu

ED
Edumaster
21.01.2025