Unia Europejska
Wszystkie szkolenia -50%

Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2024/25

W roku szkolnym 2024/2025 polska oświata stawia na kluczowe obszary, które mają na celu wszechstronny rozwój uczniów, wsparcie ich bezpieczeństwa i profilaktyki zdrowotnej oraz przygotowanie do wyzwań współczesnego świata. Zdefiniowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej kładą nacisk na edukację prozdrowotną, obywatelską, cyfrową oraz zawodową, a także na wsparcie dobrostanu psychicznego i rozwijanie umiejętności analitycznych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wyzwania edukacyjne do realizacji w nadchodzącym roku szkolnym.

Kierunki polityki oświatowej - aktualizacja MEN 2024/25

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 czerwca 2024 r. na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) ustala następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

    1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 

    2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.  

    3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży oraz ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 

    4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

    5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

    6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

    7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Edukacja prozdrowotna w szkole

W nadchodzącym roku szkolnym edukacja prozdrowotna stanie się jednym z priorytetów polskiego szkolnictwa. Celem jest kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej oraz nawyku regularnej aktywności ruchowej. Uczniowie będą uczyć się, jak dbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, a także jak reagować w sytuacjach kryzysowych, np. poprzez naukę udzielania pierwszej pomocy. Zwiększenie świadomości zdrowotnej od najmłodszych lat ma przyczynić się do wypracowania postaw, które będą towarzyszyć uczniom przez całe życie.

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej

Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także przestrzeń kształtowania postaw społecznych, obywatelskich i patriotycznych. W roku szkolnym 2024/2025 oświata stawia na edukację obywatelską oraz rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności za swoją ojczyznę - zarówno w ujęciu ogólnym, jak i lokalnym. W programach nauczania znajdą się treści związane z edukacją dla bezpieczeństwa oraz edukacją proobronną, co ma na celu przygotowanie młodzieży do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym i obronnym kraju.

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży

Dobrostan dzieci i młodzieży, a w szczególności ich zdrowie psychiczne, to kolejny kluczowy obszar polityki oświatowej w rozpoczynającym się roku szkolnym. W placówkach dydaktycznych prowadzone będą działania ukierunkowane na budowanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Pedagodzy będą pracować nad poprawą jakości edukacji włączającej oraz doskonalić umiejętności pracy z zespołami zróżnicowanymi pod względem potrzeb i możliwości uczniów. 

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych

W dobie powszechnej cyfryzacji oraz przenikanie się wirtualnej i realnej rzeczywistości kluczowe jest wpojenie uczniom zasad bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy pozyskiwanych w niej informacji. Rok szkolny 2024/25 to czas intensywnego rozwoju kompetencji cyfrowych - zarówno u uczniów, jak i nauczycieli. Na zajęciach pojawią się liczne narzędzia i materiały cyfrowe, w tym aplikacje oparte na sztucznej inteligencji. MEN rekomenduje także korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej w celu pełnego wykorzystania potencjału technologii w procesie dydaktycznym.

Kształtowanie myślenia analitycznego

Rozwój umiejętności analitycznych i matematycznych to kolejny priorytet w działalności placówek oświatowych w nadchodzącym roku. Poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych uczniowie będą rozwijać zdolność logicznego myślenia oraz umiejętność rozwiązywania problemów. Kształcenie ogólne wzbogaci się o elementy, które mają pomóc uczniom lepiej zrozumieć złożoność otaczającego ich świata.

Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych

Współpraca szkół z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi będzie kluczowa w rozwijaniu umiejętności zawodowych uczniów. Polityka oświatowa w roku 2024/2025 ma na celu wzmocnienie tego partnerstwa, co pozwoli uczniom lepiej przygotować się do przyszłej kariery zawodowej oraz wykształcić umiejętność uczenia się przez całe życie.

Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym

W polskich szkołach uczy się obecnie kilkaset tysięcy uczniów z doświadczeniem migracyjnym, w tym duża grupa uchodźców z Ukrainy. Wsparcie ich integracji z całą szkolną społecznością, w tym nauczanie języka polskiego jako obcego, jest więc nieodłącznym element nowoczesnej edukacji. Szkoły będą wspierać dzieci i młodzież, którzy zetknęli się z trudnościami adaptacyjnymi, aby mogli w pełni uczestniczyć w życiu szkolnym i społecznym.

Polityka oświatowa 2024/25 - wszechstronny rozwój uczniów 

Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 obejmują szeroki zakres działań, które mają na celu wszechstronny rozwój uczniów. Edukacja prozdrowotna, obywatelska, cyfrowa oraz zawodowa, a także wsparcie dobrostanu psychicznego i integracja uczniów z doświadczeniem migracyjnym, to fundamenty, na których opiera się współczesna szkoła. Dzięki tym inicjatywom uczniowie będą lepiej przygotowani do wyzwań przyszłości, stając się świadomymi, odpowiedzialnymi i wszechstronnie wykształconymi obywatelami.

ED
Edumaster
19.08.2024