8 kwietnia Sejm przegłosował projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, uwzględniający m.in. przepisy wprowadzające standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach. Wśród najważniejszych regulacji zawartych w projekcie znajdują się m.in.:
wprowadzenie minimalnej łącznej liczby nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych, która będzie musiała być zapewniona w publicznych i niepublicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne oraz zespołach, w skład których wchodzą ww. placówki;
utworzenie nowego stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych;
uzależnienie liczby etatów nauczycieli specjalistów od liczby dzieci lub uczniów w danym przedszkolu, szkole lub zespole;
sfinansowanie wprowadzenia ww. standardów z budżetu państwa w postaci wzrostu wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt został przekazany do rozpatrzenia przez Senat RP. Prace senackie trwają - spodziewany termin podpisania ustawy przez Prezydenta RP to maj 2022 r. Treść ustawy ma zacząć obowiązywać od początku roku szkolnego 2022/23, czyli od 1 września br.
Kolejne ułatwienia w procesie edukacji uczniów z Ukrainy
11 kwietnia br. MEiN opublikowało nowelizację rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Wśród zawartych w niej regulacji znajdują się m.in.:
klasyfikacja uczniów uczęszczających do oddziałów przygotowawczych;
obowiązek podziału na grupy danego oddziału zależnie od liczebności uczniów;
organizacja dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego;
możliwości funkcjonowania oddziału przedszkolnego ze zwiększoną liczebnością do ukończenia przez dzieci wychowania przedszkolnego,
przedłużenia możliwości funkcjonowania oddziału klas I-III szkół podstawowych ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego,
możliwości kontynuacji wychowania przedszkolnego przez dzieci będące obywatelami Ukrainy w oddziałach przedszkolnych publicznych przedszkoli i publicznych szkół podstawowych.