Darmowa konferencja online "Nauczyciel - autorytet"

Prasówka

Prasówka #20: 9-16 sierpnia

E
Edumaster

Sprawdź, co wydarzyło się w branży oświatowej w minionym tygodniu!

  • nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela podpisana przez prezydenta

  • nowelizacja rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży z Ukrainy

Nowelizacja Karty Nauczyciela zatwierdzona przez prezydenta

Andrzej Duda podpisał ustawę zatwierdzającą zmiany w Karcie Nauczyciela, które tym samym wchodzą w życie wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2022/23. Wśród najważniejszych zmian znajdują się m.in.:

  • zmniejszenie liczby stopni awansu zawodowego poprzez likwidację stopni nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego oraz zastąpienie ich etapem przygotowania do zawodu nauczyciela;

  • powiązanie oceny pracy ze ścieżką awansu zawodowego nauczyciela;

  • wyróżnienie w ramach czasu pracy nauczycieli terminów konsultacji dla uczniów i rodziców;

  • zmiany w zakresie wynagrodzenia nauczycieli zakładające średnie wynagrodzenie nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu w wysokości 120% kwoty bazowej określanej corocznie w ustawie budżetowej.

Kształcenie uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/23 - nowelizacja rozporządzenia

W nadchodzącym roku szkolnym naukę w polskich placówkach dydaktycznych podejmą tysiące uczniów z ogarniętej wojną Ukrainy. Aby zapewnić im jak najlepsze warunki kształcenia, wychowania i opieki, MEiN opracowało nowelizację rozporządzenia w sprawie organizacji ww. procesów. Treść ustawy dotyczy m.in. następujących obszarów:

  • terminy deklaracji przystąpienia do egzaminów ósmoklasisty, egzaminów maturalnych i egzaminów zawodowych;

  • warunki klasyfikacji śródrocznej, klasyfikacji rocznej i ukończenia szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/23;

  • obecność osób znających język ukraiński w składzie zespołów egzaminacyjnych;

  • możliwość zwiększenia liczebności oddziałów przedszkolnych i oddziałów klas I-III szkół podstawowych o dzieci/uczniów z obywatelstwem Ukrainy;

  • zasady organizacji dodatkowych zajęć z języka polskiego

  • możliwości funkcjonowania oddziałów integracyjnych lub specjalnych w przedszkolach, szkołach, ośrodkach szkolno-wychowawczych, oddziałach łączonych w szkołach specjalnych;

  • możliwości zatrudniania w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych oraz w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych, osób, które nie są nauczycielami.

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej