Sprawdź, co wydarzyło się w branży oświatowej w minionym tygodniu!
nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela podpisana przez prezydenta
nowelizacja rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży z Ukrainy
Nowelizacja Karty Nauczyciela zatwierdzona przez prezydenta
Andrzej Duda podpisał ustawę zatwierdzającą zmiany w Karcie Nauczyciela, które tym samym wchodzą w życie wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2022/23. Wśród najważniejszych zmian znajdują się m.in.:
zmniejszenie liczby stopni awansu zawodowego poprzez likwidację stopni nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego oraz zastąpienie ich etapem przygotowania do zawodu nauczyciela;
powiązanie oceny pracy ze ścieżką awansu zawodowego nauczyciela;
wyróżnienie w ramach czasu pracy nauczycieli terminów konsultacji dla uczniów i rodziców;
zmiany w zakresie wynagrodzenia nauczycieli zakładające średnie wynagrodzenie nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu w wysokości 120% kwoty bazowej określanej corocznie w ustawie budżetowej.
Kształcenie uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/23 - nowelizacja rozporządzenia
W nadchodzącym roku szkolnym naukę w polskich placówkach dydaktycznych podejmą tysiące uczniów z ogarniętej wojną Ukrainy. Aby zapewnić im jak najlepsze warunki kształcenia, wychowania i opieki, MEiN opracowało nowelizację rozporządzenia w sprawie organizacji ww. procesów. Treść ustawy dotyczy m.in. następujących obszarów:
terminy deklaracji przystąpienia do egzaminów ósmoklasisty, egzaminów maturalnych i egzaminów zawodowych;
warunki klasyfikacji śródrocznej, klasyfikacji rocznej i ukończenia szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/23;
obecność osób znających język ukraiński w składzie zespołów egzaminacyjnych;
możliwość zwiększenia liczebności oddziałów przedszkolnych i oddziałów klas I-III szkół podstawowych o dzieci/uczniów z obywatelstwem Ukrainy;
zasady organizacji dodatkowych zajęć z języka polskiego
możliwości funkcjonowania oddziałów integracyjnych lub specjalnych w przedszkolach, szkołach, ośrodkach szkolno-wychowawczych, oddziałach łączonych w szkołach specjalnych;
możliwości zatrudniania w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych oraz w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych, osób, które nie są nauczycielami.