Unia Europejska
Lipcowa promocja szkoleń

Jak budować markę własną, będąc nauczycielem?

Personal branding, czyli budowanie własnej marki, to temat, który zyskuje na popularności. Powód? To świetny sposób na to, by stworzyć wizerunek specjalisty w danej branży i tym samym wypozycjonować się na rynku zawodowym. Jak to zrobić? Przeczytaj!

Personal branding - z czym to się je?

Za popularnością personal brandingu stoją niewątpliwe media społecznościowe. Dziś w zasadzie każdy może dzielić się swoją wiedzą, pomysłami i opiniami z innymi: mamy przecież do dyspozycji bezpłatne narzędzia, które pozwalają nam dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Można zatem prowadzić bloga, udzielać się na forach i w grupach na Facebooku, tworzyć społeczność na platformach, takich jak YouTube, Twitter czy Instagram. Wystarczy dobry pomysł, konsekwencja w działaniu, przydatna dla użytkowników wiedza, by stać się kimś, kogo inni chcą słuchać.

Warto też pamiętać o tym, czym tak naprawdę jest personal branding. To bowiem nie wizerunek, który stworzymy sobie w głowie, ale wszystko to, co mówią o nas odbiorcy, kiedy nie ma nas w pobliżu. "Ma niesamowitą łatwość w przekazywaniu trudnej wiedzy", "podaje dużo praktycznych przykładów, które można wykorzystać we własnej pracy", "stosuje niekonwencjonalne metody, które świetnie się sprawdzają" - te wartości mogą stać się Twoimi atutami, ale nie wtedy, kiedy wpiszesz je do swojego CV, a wtedy, gdy czytelnicy Twojego bloga czy fani na Facebooku zaczną Cię w taki sposób oceniać.

Dlaczego warto budować własną markę?

Zastanawiasz się, czy tworzenie swojego wizerunku w sieci jest Ci potrzebne? Jeśli nie chcesz niczego zmieniać w swoim życiu, to oczywiście nie. Jeśli jednak chcesz, by otwarły się przed Tobą nowe możliwości czy pojawiły nowe formy zarobku, najwyższy czas pomyśleć o personal brandingu.

Oto 5 przykładowych korzyści, jakie może Ci przynieść:

  • zbuduje pozytywny wizerunek w określonej dziedzinie: jako specjalisty, osoby wartej słuchania i naśladowania

  • podniesie Twoją wartość na rynku pracy

  • pomoże Ci odnieść sukces, zostać dostrzeżonym

  • przyniesie dodatkowe źródła utrzymania

  • pomoże Ci w znalezieniu wymarzonej pracy, utrzymywaniu się z robienia tego, co naprawdę lubisz

Personal branding krok po kroku

Jesteś gotowa na budowanie swojej marki. Założyłaś bloga albo fanpage’a na Facebooku, stworzyłaś pierwszy artykuł i… No właśnie, co dalej? Jeśli nie przygotujesz solidnych fundamentów dla swoich działań, nie będą one miały większego sensu. Nie będziesz bowiem wiedziała, jaki cel chcesz osiągnąć i czy udało Ci się go zrealizować.

Decydując się na stworzenie silnej marki w sieci, warto wykonać kilka prostych kroków.

Krok 1: Stwórz misję

Nie działaj spontanicznie i po omacku, na zasadzie: postawię bloga, napisze parę tekstów, a potem się zobaczy. Zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć, na czym Ci zależy, w jakim zmierzasz kierunku.

Jak to zrobić? Przemyśl, czemu ma służyć Twoja strona, grupa, fanpage, jaki problem ma rozwiązywać, w czym ma pomagać. To będzie Twoja MISJA.

Krok 2: Zrób listę

Robiłaś kiedyś listę "za i przeciw"? Czas stworzyć coś podobnego, ale w kontekście własnej osoby. Przygotuj listę Twoich mocnych (umiejętności, zalety, doświadczenia) i słabych stron (będziesz wiedziała, nad czym popracować). Zastanów się również nad szansami i ewentualnymi zagrożeniami, jakie wiążą się z podjętymi przez Ciebie działaniami.

Analizę SWAT warto poprzedzić rozmowami z rodziną, znajomymi, współpracownikami. Zapytaj ich, z czym im się kojarzysz, co uważają za Twój największy atut. Takie opinie na pewno Ci pomogą.

Krok 3: Sprawdź się w Google

Wpisz w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko i zobacz, jakie wyniki otrzymasz. Jeśli pojawią się linki związane z Twoją osobą, np. profile w mediach społecznościowych, przeanalizuj informacje w nich zawarte: sprawdź czy wszędzie są spójne, czy kładą nacisk na odpowiednie kwestie, czy zachęcają do poznania Cię bliżej.

Jeśli jednak po wpisaniu Twoich danych, Google wyrzuca tematy w żaden sposób z Tobą niezwiązane, zastanów się jak to zmienić. Być może najwyższy czas założyć konto na Facebooku, LinkedIn czy stworzyć profesjonalnego bloga.

Krok 4: Zrób rozpoznanie terenu

Chcesz dzielić się swoją wiedzą, ale czy na pewno wiesz, czego mogą szukać Twoi czytelnicy, jakie mają problemy, co ich interesuje? Najwyższy czas to sprawdzić. Dołącz do grup tematycznych, np. na Facebooku czy LinkedIn, czytaj dyskusje, sprawdzaj, kto jest autorytetem w danym temacie i… włączaj się do rozmów, jeśli naprawdę możesz pomóc. Do śledzenia interesujących Cię tematów możesz też wykorzystać odpowiednie narzędzia (opcję płatną, czyli Brand24 lub bezpłatną, czyli Google Alerts).

Krok 5: Opowiedz swoją historię

Osoby, które szukają w sieci konkretnych informacji, bardzo rzadko zaglądają na stronę "o mnie". One mają jasny cel (zdobyć informację) i chcą go jak najszybciej zrealizować.

Osoby, które szukają kogoś do współpracy (trenera, który przeprowadzi szkolenie online, wykładowcy na konferencję, kogoś, kogo warto zaprosić na spotkanie jako gościa) zawsze zaglądają na stronę "o mnie", bo chcą wiedzieć, z kim nawiązują biznesową relację (i czy na pewno robią dobrą inwestycję!).

Warto w tym miejscu stworzyć swoją krótką historię, napisać, co skłoniło Cię do założenia bloga czy kanału na YouTube, w jaki sposób możesz pomóc Twoim czytelnikom i dlaczego to właśnie Twoje artykuły mieliby czytać. W ten sposób stworzysz też coś na wzór elevator pitch, czyli półminutowej reklamy swojej osoby, którą - gdyby zaszła taka potrzeba - zdążysz opowiedzieć w windzie.

Krok 6: przygotuj strategię

Najwyższy czas przejść do konkretów. Jeśli Twoje działania mają mieć charakter długofalowy i przynieść mierzalne efekty, musisz przygotować wytyczne, których będziesz się trzymać.

W Twojej strategii powinnaś zawrzeć następujące informacje:

Jak wygląda Twoja konkurencja?

Przejrzyj blogi, fanpage prowadzone przez innych nauczycieli, zobacz, czym się zajmują, w jakich tematach się udzielają i znajdź swoje własne unikatowe miejsce w tej przestrzeni.

Jaki cel chcesz osiągnąć?

Postaw sobie realne cele i wyznacz czas, w jakim chcesz je osiągnąć. W ten sposób będziesz mogła sprawdzić, czy robisz postępy.

Jak wygląda Twoja grupa docelowa?

W kroku nr 4 robiłaś rozpoznanie terenu. Informacje, które w ten sposób zebrałaś, pomogą Ci w opracowaniu profilu Twojego czytelnika.

Jak będziesz się komunikować?

Twoje komunikaty muszą być poprawne językowo, przejrzyste, interesujące. Ważne jest również to, jakim językiem będziesz się posługiwała przy ich tworzeniu: czy będzie on bardziej formalny czy może bardzo luźny?

Gdzie będziesz się komunikować?

Czas zdecydować, w jakich miejscach będziesz się komunikować ze swoimi czytelnikami. Możesz założyć bloga, kanał na YouTube, profil w mediach społecznościowych czy grupę na Facebooku. Opcji jest całe mnóstwo. Możesz zdecydować się na więcej niż jeden kanał, ale pamiętaj, by nie przesadzać.

Co będziesz pisać?

Zanim zabierzesz się do pracy stwórz harmonogram swoich wpisów: tematy artykułów/filmów wraz z datami ich publikacji. To pomoże Ci utrzymać ciągłość pracy i zmotywuje do działania.

Silna marka – przykłady

Zobaczmy teraz jak ta teoria może wyglądać w praktyce na przykładzie Katarzyny Skolimowskiej i jej bloga Inspiracje dla szkoły. Kasia swoje działania prowadzi w kilku kanałach. Są to:

www.youtube.com/channel/UCO_ugrYJ6D6B6cVn_14i8Sw

www.inspiracjedlaszkoly.pl/blog/wpisy

Do kogo kieruje swoje działania i jakie problemy rozwiązuje?

Każdy nauczyciel czasami czuje, że stoi pod ścianą: ma wrażenie, że wypalił się zawodowo, brakuje mu pomysłów i entuzjazmu do dalszego działania. Z tymi obawami i problemami mierzy się na swoim blogu i podczas szkoleń właśnie Katarzyna Skolimowska. Jej blog “Inspiracje dla szkoły” to miejsce dla przedsiębiorczych nauczycieli i przedsiębiorczych rodziców. Można na nim znaleźć: scenariusze lekcji wychowawczych, scenariusze lekcji języka polskiego, scenariusze teatralne, karty pracy, artykuły na temat nurtów w edukacji np. neurodydaktyki, wywiady z inspirującymi nauczycielami, pomysły na promocję czytelnictwa, inspiracje na szkolny wolontariat.

Czego warto się od niej nauczyć?

Po pierwsze, jak opowiadać dobre historie. Opowieść o czekoladowym zeszycie, w którym na studiach zapisywała swoje pomysły (by nic jej nie umknęło!) wciąga jak świetnie zrobiony film przygodowy.

Po drugie, jak przekazywać wiedzę. Blog Kasi aż kipi od świetnych pomysłów, inspiracji, przykładów. Co ważne, ta wiedza przybiera różne formy, dzięki czemu czytelnik z całą pewnością się nie nudzi. Kasia nie tylko stosuje różne formy przekazywania wiadomości (artykuły, webinary, szkolenia stacjonarne, warsztaty, infografiki, memy), ale też stawia na prosty i przyjazny język komunikacji.

Po trzecie, jak tworzyć realne korzyści dla swoich odbiorców. Inspirujące przykłady na realizację określonych tematów, gotowe scenariusze zajęć,  pomysły na lekcje wychowawcze czy szkolne akademie - dla nauczycieli to konkretne rozwiązania, które mogą wdrożyć w swojej pracy od zaraz. To też wiedza, po którą chętnie będą wracali - na bloga, profil w mediach społecznościowych czy kanał na YouTube.

Sprawdź ofertę wideoszkoleń o rozwoju osobistym nauczyciela!

ED
Edumaster
05.04.2021