Unia Europejska
Wszystkie szkolenia -50%

6 patentów na efektywną komunikację w pokoju nauczycielskim

Aby osiągać dobre wyniki pracy i czerpać z niej satysfakcję, nauczyciel musi dbać o budowę wartościowych relacji we wszystkich obszarach - zarówno z uczniami i ich rodzicami, jak i z pozostałymi członkami kadry pedagogicznej. Jakich zasad warto przestrzegać w komunikacji z kolegami i przełożonymi, by dialog był życzliwy i konstruktywny?

Pokaż, że można na Tobie polegać

Choć komunikacja opiera się na słowach, pamiętaj, że najmocniej świadczą o nas czyny: przestrzeganie ustalonych reguł i zobowiązań jest dla Twoich kolegów i zwierzchników potwierdzeniem faktu, że można na Tobie polegać i warto poważnie traktować Twoje słowa. Punktualne stawienie się na dyżurze, wypełnienie niezbędnej dokumentacji na czas, przygotowanie w terminie swojej części projektu - to właśnie codzienne drobiazgi składają się na budowę wzajemnego zaufania.

Dowiedz się więcej: Jak budować autorytet nauczyciela?

Nie ulegaj błędnym założeniom i niesprawdzonym informacjom

Wśród nauczycieli z długim stażem zdarza się czasem protekcjonalne podejście wobec młodszych, mniej doświadczonych kolegów; nowi pracownicy danej placówki mogą natomiast sugerować się zasłyszanymi w kuluarach pokoju nauczycielskiego plotkami, które niekoniecznie odzwierciedlają rzeczywistość. Przystępuj do rozmów z otwartą głową i chęcią faktycznego poznania drugiej osoby, a poglądy na dane sprawy formułuj w oparciu o własne wnioski: nawiązane w ten sposób relacje będą głębsze i bardziej szczere.

Zachowaj granice między życiem zawodowym i prywatnym

Współpracownicy spędzają ze sobą wiele czasu, co sprzyja wzajemnemu poznaniu i nierzadko prowadzi do nawiązania bliższych prywatnych relacji. To z kolei może znacząco przyczynić się do poprawy ogólnej atmosfery w pracy - pod warunkiem, że w środowisku pracy zachowamy niezbędny umiar. Prywatne rozmowy na tematy intymne lub nieinteresujące dla innych obecnych w pokoju nauczycielskim osób lepiej pozostawić na weekend lub popołudnie, a w godzinach pracy - skupić się wyłącznie na obowiązkach.

Traktuj krytykę jako informację zwrotną

Nieumiejętność przyjęcia konstruktywnej krytyki to jedna z najczęściej występujących przeszkód w drodze do efektywnej komunikacji - a ponieważ praca nauczyciela podlega ciągłej ocenie, właściwe podejście do tej kwestii jest umiejętnością kluczową dla utrzymania harmonijnych relacji ze współpracownikami. Nie przyjmuj krytyki jako atak czy próbę podważenia Twojej pozycji, ale jako wartościową informację zwrotną - wyciągnij z niej wnioski na temat obszarów, w których możesz się doskonalić, by jeszcze lepiej wspierać uczniów i kolegów.

Bądź asertywny

Warto przy tym powtórzyć, że powyższa strategia odnosi się wyłącznie do krytyki konstruktywnej, a więc pozbawionej personalnych ocen i wartościowania, ukierunkowanej na rozwiązanie problemu lub poprawę bieżącej sytuacji. Jeśli w odbieranych komunikatach słyszysz osobiste wycieczki, przejawy agresji lub braku szacunku, nie wahaj się reagować - uprzejmie, lecz stanowczo. Masz także prawo do odmowy w sytuacji, gdy ktoś kieruje do Ciebie prośbę, na spełnienie której nie masz zasobów; warto wyjaśnić wówczas jej przyczynę - “nie mam dość czasu, by wziąć dodatkowe godziny” brzmi znacznie lepiej, niż suche “nie”.

Dowiedz się więcej: Trudne relacje ze współpracownikami w szkole

Dbaj o pozytywną atmosferę

I nie chodzi tu o sztuczny entuzjazm czy organizację specjalnych wydarzeń służących integracji zespołu - podstawą dobrej atmosfery i skutecznej komunikacji w każdej grupie jest pozytywne nastawienie i wzajemna życzliwość. Uśmiech na twarzy, uprzejme przywitanie, podziękowanie za przysługę czy pochwała wykonanej pracy nie wymagają wysiłku, a stosowanie ich poprawia atmosferę w pokoju nauczycielskim niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

ED
Edumaster
31.10.2023