Unia Europejska
Darmowe retransmisje i webinary
10.09.2024
5 dni x 2h
11 / 25

Uczeń ze spektrum autyzmu

Po kursie możesz zapewnić sobie:
  • zaświadczenie MEN
  • materiały dodatkowe
  • nagranie ze szkolenia
399,00 zł
Spotkanie 1
10.09.2024, 19:30

Dokumentacja i dostosowanie wymagań edukacyjnych

Spotkanie 2
24.09.2024, 19:30

Skuteczne metody pracy z uczniem ze spektrum

Spotkanie 3
01.10.2024, 19:30

Jak komunikować się z uczniem ze spektrum autyzmu?

Spotkanie 4
08.10.2024, 19:30

W jaki sposób rozmawiać z rodzicami uczniów ze spektrum autyzmu?

Spotkanie 5
15.10.2024, 19:30

Trudne i nietypowe zachowania ucznia ze spektrum autyzmu

Jakie są potrzeby edukacyjne i rozwojowe ucznia z ASD? Jak indywidualizować pracę z uczniem z autyzmem? Jak efektywnie się z nim komunikować? Jak rozmawiać z rodzicami uczniów ze spektrum autyzmu? Podczas kursu "Uczeń ze spektrum autyzmu" nasze trenerki omówią wszystkie tematy, które dla Ciebie - jako nauczyciela pracującego z uczniem z ASD - mogą być ważne i potrzebne.

Kurs podzieliliśmy na 5 spotkań w formie półtoragodzinnych webinarów, czyli szkoleń online na żywo  – z możliwością zadawania pytań. Po każdym ze spotkań wygodnie  możesz wrócić do nagrania – by utrwalić zdobytą wiedzę i umiejętności.

Uczestnicy otrzymają ponadto dostęp do 1,5-godzinnego nagrania wideo "Uczeń w spektrum - wszystko co jako nauczyciel powinieneś wiedzieć".

Po zakończeniu całego kursu uczestnikom wydajemy zaświadczenie MEN. Jako Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli z akredytacją Małopolskiego Kuratorium Oświaty posiadamy bowiem uprawnienia do wydawania zaświadczeń według wzoru Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Aby otrzymać zaświadczenie, należy spełnić następujące warunki:

  • zapoznać się ze wszystkimi nagraniami ze spotkań (w przypadku nieobecności na webinarach),

  • zdać test sprawdzający wiedzę.

W ramach materiałów dodatkowych uczestnicy otrzymają:

  • dziennik obserwacji zachowania

  • analizę zachowania ABC

  • wzory WOPFU - pusty i wypełniony

  • wzory IPET - pusty i wypełniony

  • wytyczne dotyczące indywidualizacji pracy z uczniem z ASD

  • kartę informacyjną dla rodziców

Spotkanie 1

Dokumentacja i dostosowanie wymagań edukacyjnych

W wyniku realizacji idei edukacji włączającej w polskim systemie oświaty dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu stanowią coraz liczniejszą grupę uczniów uczęszczających do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Przepisy prawa oświatowego dotyczące kształcenia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wskazują na konieczność objęcia ich adekwatną do rozpoznanych potrzeb pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Podczas pierwszego ze spotkań dowiesz się, jak poprawnie konstruować IPET, jakie treści powinien on zawierać oraz w jaki sposób opracować WOPFU. Prowadząca wyjaśni ponadto, jakie dokumenty warto posiadać organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów objętych kształceniem specjalnym (m.in. tabele zbiorcze, karty informacyjne, programy zajęć rewalidacyjnych, kontrakty, ewaluacja skuteczności podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej działań).

Podczas szkolenia prowadząca opowie, jak powinna wyglądać organizacja pracy i jak dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, by umożliwić im optymalny rozwój. Uczestnicy dowiedzą się, jak wspierać ucznia z ASD na lekcji, jak dostosowywać wymagania edukacyjne, jakie działania w ramach indywidualizacji zaleca się w przypadku uczniów z ASD.

Spotkanie 2

Skuteczne metody pracy z uczniem ze spektrum

Jak skutecznie pracować z uczniem ze spektrum autyzmu? Jakie metody i techniki się sprawdzą? Odpowiedzi na te pytania poznasz w czasie naszego trzeciego spotkania w ramach kursu.

W ostatnich latach obserwuje się stały wzrost liczby dzieci dotkniętych spektrum autyzmu. Coraz częściej też uczniowie z autyzmem uczą się nie tylko w klasach integracyjnych, ale też w szkołach ogólnodostępnych. Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia z autyzmem może nie być łatwe z uwagi na charakter funkcjonowania ucznia i jego szczególne predyspozycje.

Podczas szkolenia zostaną przedstawione praktyczne zasady i wskazówki organizacji nauczania dziecka autystycznego. Poznasz charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu i lepiej zrozumiesz nietypowe zachowania uczniów. Otrzymasz także praktyczną wiedzę dotyczącą wyboru podstawowych kierunków pracy terapeutycznej oraz sposobów wsparcia.

Spotkanie 3

Jak komunikować się z uczniem ze spektrum autyzmu?

Podczas czwartego spotkania poznasz metody diagnostyczne i techniki pracy dydaktycznej, które pomogą Ci w efektywnej komunikacji z uczniami ze spektrum autyzmu!

Dzieci ze spektrum autyzmu bardzo różnią się między sobą – zarówno pod względem cech osobowości, jak i zainteresowań oraz możliwości intelektualnych. Istnieją jednak uniwersalne metody diagnostyczne oraz techniki pracy dydaktycznej, które pomagają obu stronom w efektywnej komunikacji. Szkolenie dr Marty Koplejewskiej syntetyzuje niezbędne informacje na ich temat i stanowi znakomity punkt wyjścia do dalszego samokształcenia.

Spotkanie 4

W jaki sposób rozmawiać z rodzicami uczniów ze spektrum autyzmu?

Z rodzicami w szkole bywa różnie. Często są partnerami, chcą współpracować, ale zdarza się, że narzucają swoje zdanie, myślenie, są roszczeniowi. Podczas szkolenia uczestnicy poznają zasady dobrej współpracy z rodzicami, dzięki którym rodzic stanie się partnerem szkoły.

Jak budować pozytywne relacje z rodzicem? Kiedy rozmawiać z rodzicem ucznia ze spektrum autyzmu? Jak się do tej rozmowy przygotować? Czego w czasie takiej rozmowy unikać? Podczas spotkania z Magdaleną Mazur poznasz zasady skutecznej komunikacji z rodzicem.

Spotkanie 5

Trudne i nietypowe zachowania ucznia ze spektrum autyzmu

Co leży u podłoża trudnych i specyficznych zachowań u uczniów ze spektrum autyzmu? Jakie są skuteczne strategie radzenia sobie z nimi? Odpowiedzi na te pytania poznasz w czasie drugiego ze spotkań.

W przestrzeni publicznej funkcjonuje przekonanie, że większość osób z autyzmem to jednostki o ponadprzeciętnej inteligencji, posiadające wybitne zdolności, mniej mówi się zaś o zachowaniach specyficznych i trudnych, takich jak m.in. agresja i autoagresja, które występują u prawie połowy osób dotkniętych autyzmem. Zachowania trudne u uczniów ze spektrum autyzmu są najczęściej zgłaszanym problemem przez nauczycieli.

Na szkoleniu dowiesz się, jakie czynniki leżą u podłożą zachowań trudnych, specyficznych, jak zachowania te przewidywać i jak na nie reagować.

Spotkanie 1
10.09.2024, 19:30
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w prawie oświatowym
Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Opracowanie WOPFU
Konstruowanie IPET na podstawie WOPFU
Uczeń z ASD w klasie – jego potrzeby edukacyjne i rozwojowe.
Indywidualizacja w teorii i praktyce.
Spotkanie 2
24.09.2024, 19:30
Etiologia zaburzeń spektrum autyzmu.
Charakterystyka osób ze spektrum autyzmu w funkcjonowaniu społecznym, emocjonalnym a także intelektualnym.
Metody pracy z uczniem ze spektrum autyzmu.
Praktyczne wskazówki dotyczące pracy z osobą ze spektrum.
Spotkanie 3
01.10.2024, 19:30
Zasady efektywnej komunikacji z uczniem ze spektrum autyzmu.
Komunikacja werbalna.
Komunikacja niewerbalna.
Spotkanie 4
08.10.2024, 19:30
Rodzic w szkole - różne postawy.
Zasady budowania współpracy.
Trudna rozmowa, czyli komunikacyjne abc.
Budowanie relacji.
Kodeks Szkoły Przyjaznej Rodzicom.
Rodzic partnerem szkoły.
Spotkanie 5
15.10.2024, 19:30
Specyfika rozwojowa uczniów z autyzmem.
Zachowania trudne u osób ze spektrum autyzmu.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego, a zachowania trudne.
Opis zachowania - dzienniki obserwacji.
Analiza zachowania ABC.
Strategie wygaszające trudne zachowania.

Zaświadczenie MEN

W pakiecie ze szkoleniem otrzymasz zaświadczenie MEN.
  • Zaświadczenie MEN

Materiały dodatkowe

W pakiecie z kursem otrzymasz materiały dodatkowe.
  • Spotkanie 1 - Prezentacja ze szkolenia
  • Spotkanie 1 - Podcast
  • Spotkanie 2 - Prezentacja ze szkolenia
  • Spotkanie 2 - Podcast
  • Spotkanie 3 - Prezentacja ze szkolenia
  • Spotkanie 3 - Podcast
  • Spotkanie 4 - Prezentacja ze szkolenia
  • Spotkanie 4 - Podcast
  • Spotkanie 5 - Prezentacja ze szkolenia
  • Spotkanie 5 - Podcast
  • IPET - arkusz do wypełnienia (wersja MS Word)
  • IPET - kl. I-III (wersja MS Word)
  • IPET - kl. IV-VIII - uczeń z NI w stopniu lekkim (wersja MS Word)
  • IPET - wychowanie przedszkolne (wersja MS Word)
  • WOPFU - arkusz do wypełnienia (wersja MS Word)
  • WOPFU - wzór (wersja MS Word)