Unia Europejska
Dostęp na rok -55%

Rewolucja w nauczaniu matematyki, czyli o mocy liczydła japońskiego

Czy wiedziałeś, że każde dziecko może być geniuszem? Trzeba tylko pomóc mu odkryć w sobie ten niezwykły potencjał. Jak to zrobić? Odpowiedź na to pytanie poznasz z artykułu przygotowanego przez naszego trenera, Ireneusza Czyżewskiego.

Mózg - centrum dowodzenia

Twoje dziecko to geniusz i wcale nie bez powodu pragnę Ci dzisiaj o tym powiedzieć. Nasz mózg jest narzędziem niezwykłym, ale też skomplikowanym, dlatego naukowcy sporządzają coraz to nowsze badania, by poznać ten narząd jak najdokładniej, ponieważ dopiero wtedy możemy wykorzystać pełnię jego potencjału. Już od pierwszych dni życia mózg odpowiada za najróżniejsze działania naszego organizmu, to on jest naszym "centrum dowodzenia". Twoje dziecko również posiada ogromny potencjał związany z tym organem, co więcej, jest geniuszem - musisz tylko pomóc mu to odkryć. Za tym jakby się mogło wydawać całkiem prostym narządem stoi szereg skomplikowanych reakcji. Każdego dnia miliony neuronów pracuje, byśmy my mogli logicznie myśleć, zapamiętywać ważne informacje, uczyć się, rozmawiać, wykonywać swoje obowiązki. Mózg jest mechanizmem wyjątkowym, unikatowym i dlatego należy zadbać o jego prawidłowy rozwój już od pierwszych lat życia, by w okresie dzieciństwa odkryć w młodym człowieku jego geniusz.

Mózg - jak go rozwijać przy pomocy arytmetyki mentalnej?

Idealnym narzędziem do rozwoju całościowego mózgu malucha wydaje się być właśnie arytmetyka mentalna. Brzmi dziwnie? Może tylko na początku, bo raczej nie mieliśmy styczności z tą metodą uczenia się. Jednak zapewniam, że warto zagłębić się w temacie i poznać szereg korzyści wynikający z jej stosowania.

Arytmetyka mentalna to wyjątkowa metoda, która wspiera zrównoważony rozwój zdolności intelektualnych i twórczych u dzieci, pomagając im osiągnąć pełnię potencjału intelektualnego i twórczego. Choć bazuje na pogłębianiu umiejętności z zakresu matematyki, w sposób holistyczny wpływa na rozwój dziecka, ułatwiając mu dalszą naukę i poznawanie świata.

Arytmetyka mentalna - poznaj zasady tej metody

Przechodząc do samej arytmetyki mentalnej: praca ucznia opiera się głównie na korzystaniu ze specjalnych liczydeł - abakus (z japońskiego soroban). W jego skład wchodzi 23 lub 27 linii przeciętych poprzeczną belką. W jednej linii mieszczą się 4 koraliki poniżej belki i 1 koralik powyżej niej. Cały proces liczenia opiera się na przesuwaniu koralików od lub do belki. Później dziecko uczy się mentalnie wizualizować samo liczydło i koraliki, a także działania na nich wykonywane, dzięki czemu może dokonywać obliczeń w pamięci.  W taki sposób dodaje, odejmuje, mnoży, dzieli. Trenuje swoją wizję przestrzenną, neurony, widząc oczami wyobraźni właśnie wspomniane liczydło, którego później przestaje używać. Staje się ono najzwyczajniej w świecie zbędne. Taki sposób nauki liczenia sprawia, że nawet kilkuletnie dziecko jest w stanie dokonywać skomplikowanych obliczeń w pamięci i to w ułamkach sekund. Sama Japonia, która przecież jest krajem wysoce skomputeryzowanym, nadal chętnie korzysta z sorobanów. Ci, którzy umieją posługiwać się liczydłem, obliczają skomplikowane rachunki szybciej niż kalkulator. Powoli także szkoły odkryły tę niesamowitą metodą, wprowadzając swoim uczniom lekcje z jej wykorzystaniem. Arytmetyka mentalna jest zatem czymś, co można nazwać prawdziwą rewolucją i odkryciem. Choć historia sorobanu sięga XV wieku to zalety jego wykorzystania przekraczają dzisiejsze oczekiwania, dlatego warto się nią zainteresować.

Wybierz wideoszkolenia z matematyki na platformie Edumaster!

Zalety arytmetyki mentalnej

Oprócz rozwoju umiejętności matematycznych, arytmetyka mentalna stymuluje harmonijną pracę lewej i prawej półkuli mózgu, wzmacnia pamięć i koncentrację, poprawia umiejętność logicznego myślenia, ułatwia naukę języków obcych, wspomaga budowanie pewności siebie, a także rozwija kreatywność i twórcze myślenie. Ten szereg zalet przekłada się na lepsze wyniki w nauce, większą produktywność, myślenie nastawione na rozwój, nie wkuwanie.  Potencjał drzemiący w mózgu ucznia jest zatem wykorzystywany w sposób jak najbardziej efektywny, jest z dziecka wydobywany i szlifowany.

Badania nad arytmetyka mentalną

Za skutecznością tej metody stoją także badania, potwierdzające pozytywny wpływ liczenia na abakusie na rozwój intelektu u dziecka. W 2007 roku kilka brytyjskich uniwersytetów przeprowadziło badania z udziałem 3185 dzieci w wieku od 7 do 11 lat, gdzie wykazano skuteczność regularnych ćwiczeń z liczydłem, ujawniając poprawę nie tylko w dziedzinie matematyki, lecz także innych przedmiotów. Badania przeprowadzone w Chinach nad wpływem mentalnej arytmetyki na pamięć u dzieci dały potwierdzenie, że u uczestników nastąpiła znacząca poprawa pamięci wzrokowej. Z kolei badania z lat 2002-2004 z udziałem 50 dzieci w wieku 5-12 lat przeprowadzone w Indiach udowodniły, że kurs mentalnej arytmetyki przyczynił się do poprawy pamięci wzrokowej i słuchowej oraz umiejętności koncentracji i skupienia.

Arytmetyka mentalna pozwala spojrzeć inaczej na dotychczasowy sposób myślenia o nauce. Odkrywa całkowicie nowe możliwości, pozwala wykorzystywać cały potencjał mózgu, dając nam metodę, która mogłaby zmienić świat.

Kiedy zacząć naukę?

Kiedy najlepiej zacząć naukę? Jak najwcześniej. Badania udowodniły, że mózg dziecka przechodzi okres najbardziej intensywnego rozwoju między 4 a 12 rokiem życia. Umiejętności zdobywane w tym wieku są łatwe do opanowania i pozostają na długie lata, co ma wpływ na jego sukcesy w przyszłości. Dzieci są jak gąbki - chłoną wiedzę jak szalone. Jeżeli nie będzie to żmudna praca, a zabawa - uczeń nawet nie odczuje, że został czegoś nauczony. Będzie zrelaksowany, a to w tym staniem będzie zapamiętywał najwięcej. Warto więc rozważyć podjęcie działań z arytmetyką już od najmłodszych lat. Lekcje mentalnej arytmetyki są nie tylko dobre dla rozwoju dziecka, lecz również zapewniają dziecku dostęp do wielu nowych pomysłów w trakcie procesu nauki. Przy regularnym i sumiennym treningu zauważalne efekty oraz jednoczesne działanie obydwóch półkul mózgowych zauważymy już po 2-3 miesiącach od momentu rozpoczęcia kursu.

Arytmetyka mentalna w Polsce jest z pewnością czymś nowym, innowacyjnym. Zasługuje jednak na powitanie jej z entuzjazmem, patrząc na cały wachlarz zalet związanych z używaniem japońskich liczydeł. Pozwala nam uczyć dzieci w sposób niekonwencjonalny, nowy, świeży. Sprawia, że uczeń nie tylko lepiej liczy (i to w pamięci!), ale jest także pewny siebie, bardziej kreatywny i skoncentrowany. Metoda ta jest z pewnością warta zainteresowania i czasu poświęconego na ćwiczenia. Pozwól więc sobie na odkrycie geniusza w Twoim dziecku, pokazując mu tę unikalną metodę zabawy matematyką.

ED
Ireneusz Czyżewski
07.04.2021